• אוצרת: מרינה פוזנר
  • תאריכים:17.3-12.5.23

OMG!

משתתפים.ות:

אלא היתם אלה מעיין אן דייץ׳ טל בר מאיר יהונתן פישר נועה אירוניק שמואל גולדשטיין שני אביבי

״מי אתה, ה׳?״
זו השאלה שהצגתי בפני כל אמן בפגישתנו הראשונה לקראת התערוכה. שאלה מופשטת זו היא שאלה שאני סבורה שכל ילד (בטח בישראל) שואל את עצמו בתמימות . עניין אותי לשמוע ולגלות מהו הכוח הזה שלא בהקשר לדת או לאמונה דתית, ובעזרתו ניתן להניע תהליכים ולהתמודד עם הכול.
הזמנתי את האומנים להתבונן באני הפנימי של כל אחד מהם.

האלוהות שאני מזהה ועוברת דרך העבודות המוצגות בתערוכה, תקפה לכלל האנושות ללא הבדלי דת, גזע, מין או צבע. היא מארג של אנרגיות ומשאבים – זוהי דתו של הקיום האנושי היום־יומי.

O.M.G! הוא ביטוי של פליאה שדומה לתחושה של גילוי והישג. זו פליאה שנובעת מהלא צפוי, מהלא נתפס או מיוצא הדופן. זו אותה הפליאה שאנחנו חווים כאשר אנו מתמודדים עם אירועים בלתי צפויים, חשים תחושת עונג יוצא מגדר הרגיל או עדים לאסונות טבע.

הבלתי ידוע, החיים, המוות והמיניות- אלה הם מאפיינים ״מסדירי שיח״ (כפי שמתאר מישל פוקו) המכוננים את המערכת הרגשית של האדם מול קיומו של ״אחר גדול״ (כפי שמנסח זאת לקאן). זאת אותה אחרות שנפרדת מאיתנו מצד אחד אך גם מעוררת בנו את התשוקה לטוטאליות ולאמת מוחלטת מצד שני.

נקודת המוצא האישית שלי לאנרגיה כזו היא הטבע. ההתבוננות היא הסממן המובהק שמואר אצלי בזכות הטבע. והינה אנחנו והטבע מורכבים מאותם האלמנטים: חי, צומח ודומם. רק שאנחנו, המין האנושי, ניחנו גם ביכולת לדבר שהיא גם היכולת ליצור באופן יזום.
ההתבוננות במציאות באמצעות מבט על הטבע מחברת אותנו לרוח, לנשמה ולאני הפנימי שלנו. לכן היא מאפשרת חיבור לאין־סוף המאפשר לתודעה שלנו לקבל ידיעה חדשה, ובזכותה חוויית המציאות משתנה ומאפשרת לנו להניע שינוי. המבט הכן הזה מאפשר גם חיבור קרוב יותר לאהבה עצמית.

בסופו של מסע שארך כשנה, אני מבינה שתערוכה שנקודת מוצאה היא אלוהות וכוחות אנרגטיים גדולים מאיתנו, מחזירה את המבט פנימה אל תוך תוכנו ומציפה את שפת האהבה לעצמנו. זוהי אמונה שהיא בוודאי בעלת כוחות להפוך את המציאות הכלל־אנושית לטובה יותר.

כמו בטבע לכל דבר יש זמן ותהליך שעליו לעבור ולכל התרחשות יש תסריט תהליכי נתון.
הבוקר לא יאיר לפני תום הלילה, והעלים לא ינשרו לפני שיגיע הסתיו. הפרי לא יבשיל לפני שיסתיים תהליך ההבשלה שלו, העץ לא יצמח לפני שהשריש שורשים באדמה, והקרחונים ימסו כשהשמש תחמם יותר מהרגיל.

העבודות המוצגות בתערוכה הן פועל יוצא של שיחות ביני לבין שמונה אמנים מתחומי מדיה שונים, ומתייחסות לכוח האלוהי כפי שהוא נחווה אצל כל אחד מהם מנקודת מבט ועניין שונה:
אנרגיה מינית ונשיות, מערכת הקשרים האינטימיים שלנו עם מי שיצרו ובראו אותנו, דחף החיים ודחף המוות, הטבע על מערכת הקשרים המתמטית שבו והמתח המשתקף דרכו של כיליון ויצירה, משאבים והרגלים טקסיים, הזמינות הבלתי נתפסת שהמדיה מאפשרת או הרצון הפנימי ומה קורה לרצון הזה שלנו במפגש עם עצמנו דרך בינה מלאכותית שלומדת אותנו?

התערוכה מזמינה לבחון יחד את הכוחות השונים ולהציף אנרגיה מיסטית סביב משהו שגדול מאיתנו, אנרגיה שכל אחד מוזמן לקחת עמו לחייו האישיים.
זהו ״אחר גדול״ המבקש לדון בו בעידן של תודעה אנושית ומערכות סימני שפה חדשים, O.M.G!
או
מה הוא הכוח שלכם?

להורדת קטלוג התערוכה