• אוצרת: נופר כהן
  • תאריכים:16.5-14.6.24

מידה טובה

משתתפים.ות:

אולגה סטדניוק

יחיד.ה ברוטשילד

חלל תצוגה לתערוכות יחיד שהוקם על ידי מרכז אדמונד דה רוטשילד, במיוחד עבור חברי וחברות רשת מרכז אדמונד דה רוטשילד. מטרתו לעודד יצירה של פרויקטים חדשים או לממש הפקת עבודות קיימות בליווי אוצרותי ובתהליכי חשיבה ופיתוח משותפים.

סדרת התערוכות הנוכחית מבקשת להתייחס למושגים מונולוג/דיאלוג – לכל אחד מהם בנפרד ולמתח ביניהם – באופן שמזמין את הרחבתם, כהתבוננות על שני סוגי שיח שמטרתם העיקרית היא העברת מסר, הבעת עמדה או השמעת קול.

מונולוג/דיאלוג
ארבע תערוכות יחיד.ה במרכז אדמונד דה רוטשילד, קומה 1-

מאי-נובמבר 2024

משתתפים.ות: אולגה סטדניוק, מור פלד, תום מאור, רונאל פינס
אוצרות: נופר כהן, רותם קפלן, רעות קרמר סגל, סופיה פקס

 

תערוכה ראשונה בנושא מונולוג/דיאלוג

אולגה סטדניוק | מידה טובה
אוצרת: נופר כהן

״נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ״ (בראשית א׳, כו)

הבינה המלאכותית מתבוננת בנו מעמדה ייחודית – רואת־כול ובלתי נראית. מעמדה זו היא לומדת, משגיחה ומנטרת, לעיתים ללא ידיעתנו, ומהדהדת אלינו חזרה דפוסים שנטמעו בתהליך האימון שלה. אחד ההיבטים המרתקים של הבינה המלאכותית הוא יכולתה ללמוד באופן לא מפוקח; היא מסוגלת לזהות תכונות נחבאות ולהגיע להכללות על בסיס חשיפה לנתונים. ההתפשטות המהירה של הבינה המלאכותית בחיינו מעלה שאלות בנוגע לכיוון ההתפתחות של מערכות אלו וסוגיות הנוגעות לאתיקה ולפוליטיקה של הטכנולוגיה.

בתערוכה ״מידה טובה״ אולגה סטדניוק מניחה את היסודות לבנייה של בינה מלאכותית מוסרית ומיטיבה, ומפנה זרקור אל אופן ההשתתפות ומידת האחריות של האדם בדיאלוג עם המכונה. חלל התערוכה הופך לתא לומד, חדר שבו נאספים נתונים שמהם ייבנה מודל בינה מלאכותית בעל מידות טובות. סטדניוק מבקשת מהמבקרות והמבקרים בתערוכה לעצור ולשאול: מה נרצה לטפח באותה מכונה הנעשית בצלמנו? היא מציעה לשוב אל המידות הטובות – רשימת ערכים אנושיים המשתנה בין תרבויות, דתות ותקופות, המאפשרת לאדם להתהלך בעולם בדרכי נועם ומוסר. כיצד הגוף מגיב – בתנועה, בקול וברגש – בעת הדיבור והמחשבה על המידות הטובות? אם ניתן להן ביטוי כאן, בחלל הזה ממש, כיצד הבינה המלאכותית תהדהד אותם אלינו חזרה בעתיד?

סטדניוק מציבה בחלל מונולית זוהר, אובייקט יחידני המקליט ומעבד נתונים דרך קול ותמונה, ומאפשרת לקהל לקחת חלק פעיל באימון של הבינה המלאכותית. תהליך הזנת הנתונים הופך לחוויה אישית מקודשת, רגע שיש בו הזדמנות לנתינה ולנדיבות. בתום תקופת התערוכה, הנתונים שייאספו במהלכה יישמרו במאגר נגיש לקהל וישמשו בפיתוח של יישומי בינה מלאכותית עתידיים.

לצד החשדות שמעוררת בנו הטכנולוגיה החדשה, ולנוכח התקופה החשוכה שאנו מצויות ומצויים בה, התערוכה מבקשת מהקהל לתת אמון – לא דבר של מה בכך – ולהעניק משהו לטובת הכלל. בד בבד היא מעלה תהיות פילוסופיות וטכניות על האפשרות לקודד ולכמת את הדברים הנשגבים ביותר בנפש האדם, ומציעה שכדי לבנות מכונות טובות, עלינו להיזכר תחילה מה הופך אותנו לאנושיים.

עיצוב, בניה והקמה: טל פנסו
עיצוב סאונד: ניר ג׳ייקוב יונסי
בניית אתר: ויקי סטנדיוק