• אוצרת: גלית גאון
  • תאריכים:14.11-12.12.19
  • אוצרת משנה: שירה באום

יצאו מכלל שימוש

משתתפים.ות:

איתי ברן אלון בן-שושן ביאנה זקוטניק גבריאלה חייפיץ גל ברגר דור בשרי דין לנר דן דוד חופית בן נון יגאל טליאנסקי יוליה טורכניץ יערה גולדברגר ישי גרייזמן מירי דביר נופר חתוכה עומר מזרחי עמית נעמני עמית רימון ענבר פרץ קארין בהרי רויטל שמעיה

"יצאו מכלל שימוש" הנה תערוכה קבוצתית במסגרת שבוע האיור, המציגה יצירות ספרותיות-חזותיות חדשות הנובעות ממפגש של מאיירים צעירים, בוגרי המחלקות לתקשורת חזותית מהשנים האחרונות, עם ספרים ישנים מספרית בית אריאלה.

האם אתם מאמינים בגלגול נשמות של ספרים? טקסט הוא אוסף של סימנים שחורים על דף לבן. כמו תווים מוזיקליים שמחכים לכלי הנגינה בעוד הקורא הוא שמפיח חיים בסיפור. המפגש בין הספר לקורא יוצר משמעות חדשה וחד פעמית: הוא מביא איתו לטקסט את ניסיון החיים שלו, את אישיותו, את מערכת הערכים והאמונות שלו, את גבולות הדמיון שלו, והסיפור הופך להרחבה של חייו. הקורא, ביכולתו להזדהות ולחוש אמפתיה ולהפעיל את רצף המילים המודפסות מבעד למשמעויות הפרטיות שלו. חווית הקריאה, שמשלבת רגש וגירוי חושי ואסתטי, מהדהדת את מחשבותיו של הקורא והופכת את הסיפור לאירוע בחייו.

לכל ספר יש תחנה ראשונה, בידיו של הקורא הראשון שמדפדף בו. על מדף הספרייה הציבורית, עוברים הספרים חיים ארוכים בין קוראים ושימושים שונים, עד שמגיעה העת לסיים את תפקידם.

בכל שנה יוצאים משימוש ספרים מרשת הספריות של תל אביב-יפו, ובראשן בית אריאלה; אלה עוברים 'טקס' הכולל חותמת ורישום בכתב יד ״הוצא״. זוהי התחנה האחרונה בגלגולו של הספר בספריות העיר, והיא מלווה ברצון למצוא לספרים הללו בית חדש.

בשנה האחרונה, ביוזמתן של מנהלת מחלקת הספריות הגב' מרים פוזנר ושל יעל מרום מבית אריאלה, נאספו חלק מהספרים הללו אל ספרייה זמנית, במסגרת התכנית לאוצרות עיצוב בבית הספר ללימודי המשך בשנקר. ביקשנו לתת להם חיים חדשים דרך מפגש עם מאיירים צעירים, בוגרי המחלקות לתקשורת חזותית מהשנים האחרונות. התערוכה שתוצג במרכז אדמונד דה רוטשילד במסגרת שבוע האיור, מציגה יצירות ספרותיות-חזותיות חדשות שנובעות ממפגש המאיירים עם אוסף הסימנים שבספר, סיפורים חדשים שנוצרו בתוך הספרים הישנים.

התערוכה מתקיימת בשיתוף ספריית בית אריאלה – אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל-אביב-יפו; התכנית ללימודי אוצרות –בית הספר ללימודי המשך שנקר, בוגרי המחלקות: המחלקות לתקשורת חזותית: בצלאל, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון (HIT) ומנשר.